Türkiye İmalat Sanayinde Yurtiçi Satışlar ve İhracat İlişkisi: BİST Sınai Endeksinde Yer Alan İmalat Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama (2010-2020)


Creative Commons License

ÖZDEMİR D., ÜZÜMCÜ A.

Anadolu Üniversitesi, Sosyal bilimler Dergisi, cilt.23, sa.3, ss.563-588, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öz

Bu çalışmada Türkiye ihracatında stratejik öneme sahip olan imalat sanayinin yurtiçi satışları ve ihracatı

arasındaki ilişki 2010-2020 yılları için incelenmektedir. Çalışmanın veri setini Borsa İstanbul (BIST)’da işlem

gören, BIST Sınai Endeksi içinde yer alan ve 2010 yılı itibarıyla itibariyle aktif büyüklüğü 100 Milyon TL’nin

üzerinde olan imalat sanayi işletmeleri oluşturmaktadır. Çalışmada panel veri analizi çerçevesinde panel eş

bütünleşme testleri uygulanmıştır. Modelin uzun dönem regresyon katsayıları incelenmiş ve model tahmini için

Panel Düzeltilmiş Standart Hataları tahmincisi (Panel Corrected Standart Errors- PCSE) kullanılmıştır. Ayrıca

ihracat ve yurt içi satışlar değişkenleri arasındaki nedensellik ilişkisinin incelenmesi için panel nedensellik testi

uygulanmıştır. 2010-2020 dönemi itibarıyla BIST Sınai Endeksinde yer alan 68 sanayi işletmesinin yurtiçi

satışları ile ihracatları arasında eşbütünleşme ilişkisi bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu iki değişken arasında

ilgili literatür çerçevesinde iktisadi anlamda tamamlayıcılık ilişkisi olduğu da tespit edilmiştir. Ampirik analiz

sonuçlarına göre BİST Sınai Endeksinde yer alan imalat sanayi işletmelerinin yurtiçi satışlarında meydana gelen

%1 düzeyindeki artışın bu işletmelerin ihracatlarını %0,77 oranında artırdığı, bu işletmelerin ihracatlarının %1

düzeyinde artmasının ise yurtiçi satışlarını %0,17 oranında artırdığı bulgusuna ulaşılmıştır.

Abstract

In this study, the relationship between domestic sales and exports of the manufacturing industry, which has a

strategic importance in Turkey's exports, is examined for the years 2010-2020. The data set of the study consists

of manufacturing industry enterprises that are traded in Borsa Istanbul (BIST), included in the BIST Industrial

Index, and with an asset size of over 100 million TL as of 2010. In the study, panel cointegration tests were applied

within the framework of panel data analysis. The long-term regression coefficients of the model were examined

and the Panel Corrected Standard Errors (PCSE) estimator was used for model estimation. In addition, panel

causality test was applied to examine the causality relationship between export and domestic sales variables. It

has been concluded that there is a cointegration relationship between the domestic sales and exports of 68

industrial enterprises included in the BIST Industrial Index as of the 2010-2020 period. It has also been

determined that there is a complementary relationship between these two variables in the economic sense within

the framework of the relevant literature. According to the results of the empirical analysis, it was found that the

1% increase in the domestic sales of the manufacturing industry enterprises included in the BIST Industrial Index

increased the exports of these enterprises by %0,77, while the 1% increase in the exports of these enterprises

increased their domestic sales by %0,17.