Orhan Pamuk’un Veba Geceleri’nde İmagoloji ve Müslüman-Hristiyan İmgeleri


Creative Commons License

Şengel B.

TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, vol.19, no.1, pp.359-373, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 19 Issue: 1
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.7827/turkishstudies.74073
  • Journal Name: TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES
  • Journal Indexes: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Page Numbers: pp.359-373
  • Ankara Haci Bayram Veli University Affiliated: Yes

Abstract

Imagology studies were initiated in the second half of the twentieth century, especially to reveal the

power of mass media. These studies have become used in the analysis and interpretation of literary works

because they reflect society and are used extensively in literature. Imagology is a discipline that allows a deep

understanding of the text by examining the meaning, symbolic value and function of the author’s language and

visual images within the literary text. For this reason, imagology studies consider the social, cultural, and

historical contexts of literary works and reveal the author’s perpective. They gain importance especially in

revealing the way nations perceive each other. Orhan Pamuk creates works in fictions where different cultures

coexist, based on the conglicts and interactions between Eastern and Western culture. Thanks to this feature,

Pamuk prepares the appropriate grounds for imagoloy studies by writing narratives in which Turkish and

Muslim cultures in the process of modernization interact with Christian culture in his novels. In this study, the

novel Plague Nights by Nobel Prize-winnig author Pamuk, who often pits East against West in his works, was

analyzed within the framework of Daniel-Henri Pageaux’s imagology method. It has been revealed that Pamuk

uses the image of plague to criticize alienation, the human condition, society’s view of groups perceived as

other, and the political policies of gouvernements. However, within the context of imagology studies, the

narrator’s Muslim and Christian image was analyzed and his perpective on the other was tried to be revealed

based on the semantic units used by different societies to define the other.

Yirminci yüzyılın ikinci yarısıyla birlikte özellikle kitle iletişim araçlarının gücünü ortaya koymak için

başlatılan imagoloji çalışmaları hem toplumu yansıtması hem de imgelerin edebiyatta yoğun şekilde

kullanılması sebebiyle edebi yapıtların analizinde ve yorumlanmasında kullanılır hale gelmiştir. İmagoloji;

yazarın dil ve görsel imgelerinin anlamını, sembolik değerini ve edebi metin içerisindeki işlevini inceleyerek

metnin derinlemesine anlaşılmasına olanak sağlayan bir disiplindir. Bu nedenle edebiyat yapıtlarının

toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamlarını göz önünde bulundurarak yazarın ötekine bakış açısını da gözler

önüne seren imagoloji çalışmaları, özellikle milletlerin birbirini algılama biçimini ortaya çıkarabilmesi açısında

önem kazanır. Orhan Pamuk, Doğu ve Batı kültürleri arasındaki çatışmaları ve etkileşimleri temel alarak farklı

kültürlerin bir arada bulunduğu kurgular içerisinde yapıtlar vermektedir. Bu özelliği sayesinde Pamuk,

romanlarında modernleşme sürecindeki Türk ve Müslüman kültürünün Hristiyan kültürüyle etkileşimde

bulunduğu anlatılar kaleme alarak imagoloji çalışmalarına uygun zemini hazırlar. Bu çalışmada, yapıtlarında

genellikle Doğuyla Batıyı karşı karşıya getiren Nobel ödüllü yazar Pamuk’un Veba Geceleri adlı romanı

Daniel-Henri Pageaux’nun imagoloji yöntemi çerçevesinde analiz edilmiştir. Pamuk’un yapıtında, veba

imgesini kullanarak yabancılaşmayı, insanlık durumunu, toplumun öteki olarak algıladığı gruplara bakışını ve

hükümetlerin siyasi politikalarını eleştirdiği ortaya çıkarılmıştır. Bununla birlikte, imagoloji çalışmaları

bağlamında anlatıcının Müslüman ve Hristiyan imajı analiz edilmiş ve farklı toplumların ötekini tanımlamak

için kullandığı anlamsal birimlerden yola çıkarak ötekine bakış açısı irdelenmeye çalışılmıştır.