Digital reporting in accounting: XBRL and integration to accounting department curriculum


Creative Commons License

İŞBİL N., KÖROĞLU A. G. N., ZAİF F.

Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, vol.7, no.3, pp.189-202, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This study discusses the necessity of integrating XBRL into the accounting curriculum in Turkey and makes some practicable suggestions on how XBRL can be integrated into accounting curriculum. In this context, the sample includes the accounting departments of universities that provide a 4-year undergraduate degree during the 2019-2020 academic year in Turkey. Thus, the data set of the research consists of accounting curriculum of 13 universities (state universities:8 and private universities:5). The course programs and course contents of the relevant universities and departments were accessed and analyzed over their websites. Findings reveal that the courses in the curriculum do not incorporate information about XBRL. Thus, the study suggests how XBRL can be integrated into the existing curriculum at the compulsory courses.
Bu çalışma, XBRL'nin Türkiye'deki muhasebe müfredatına entegre edilmesinin gerekliliğini tartışmakta ve XBRL'nin muhasebe müfredatına nasıl entegre edilebileceği konusunda bazı pratik önerilerde bulunmaktadır. Bu bağlamda çalışma örneklemi, Türkiye'de 2019-2020 eğitim-öğretim yılında 4 yıllık lisans derecesinde eğitim veren üniversitelerin muhasebe bölümlerini içermektedir. Nitekim araştırmanın veri seti, 13 üniversitenin (devlet üniversiteleri: 8 ve vakıf üniversiteleri: 5) muhasebe müfredatından oluşmaktadır. İlgili üniversite ve bölümlerin ders programları ve ders içerikleri web sitelerinden erişilerek analiz edilmiştir. Bulgular, müfredatta yer alan derslerin XBRL ile ilgili bilgileri içermediğini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, çalışma XBRL'nin mevcut müfredatteki zorunlu derslere nasıl entegre edilebileceğini önermektedir.