Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergis, cilt.7, sa.16, ss.20-42, 2023 (Hakemli Dergi)
Gelişen teknoloji ve iletişim kaynaklarının çeşitlenmesi tüketicilerin bilgiye erişimini daha hızlandırmakta
ve daha kolaylaştırmaktadır. Tüketicilerin bilgiye erişiminin kolaylaşması ile tüketim davranışlarında daha
fazla çevresel faktörden etkilenmesine neden olmaktadır. Tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için
satın alma davranışlarına etki eden faktörlerin başında kültürel unsurlar gelmektedir. Kültür, toplumsal
değerler çerçevesinde tüketiciler için önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplumun kültürünü
oluşturan alt kültür farklı etkenlerden meydana gelen ancak bir araya geldiğinde kültürü oluşturan
unsurların bütünüdür. Bu kültürel farklılıklar, tüketicilerin satın alma davranışlarını doğruda veya dolaylı
şekilde etkilemektedir. Çalışmada, alt kültürün tüketicilerin satın alma davranışlarına olan etkisini
değerlendirmeye yönelik bir araştırma yapılmıştır. Bu doğrultuda, gıda ve giyim ürün gruplarında alt
kültürün tüketicilerin satın alma davranışlarına olan etkisinin ölçülmesi ve tüketicilerin alışverişlerine etki
eden alt kültür faktörlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma Ankara ilinin Kalecik ve Çamlıdere
ilçelerinde yapılmıştır. Araştırmaya veri toplamak amacıyla 31 sorudan oluşan ve 600 kişinin katıldığı bir
anket uygulanmıştır. Anket verileri SPSS programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında
Kalecik ve Çamlıdere ilçelerinde ait olunan alt kültür, gelenekler ve inanışın alışverişte ve ürün tercihinde
önemli faktörler olduğu sonucu görülmüştür
Developing technology and diversification of communication resources accelerate and facilitate consumers'
access to information. As consumers' access to information becomes easier, they cause more environmental
factors affect their consumption behavior. Cultural factors are at the forefront of the factors that affect the
purchasing behavior of consumers to meet their wishes and needs. Culture emerges as an important element
for consumers within the framework of social values. The subculture that constitutes the culture of the
society is the whole of the elements that are composed of different factors, but when they come together,
they form the culture. These cultural differences directly or indirectly affect the purchasing behavior of
consumers. In the study, research was conducted to evaluate the effect of subculture on the purchasing
behavior of consumers. In this direction, it is aimed to measure the effect of subculture on the purchasing
behavior of consumers under the headings of food and clothing, to evaluate the subculture factors that affect
the shopping of consumers. The study was conducted in the Kalecik and the Çamlıdere districts of Ankara
province. In order to collect data for the research, a questionnaire consisting of 31 questions and 600
participants was applied. The survey data were analyzed with the SPSS program. In light of the results
obtained, it has been seen that subculture, traditions, citizenship, and beliefs are important factors in
shopping and product preference in Kalecik and Çamlıdere districts.