TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA DAVRANIŞLARINDA ALT KÜLTÜRÜN ETKİSİ: KALECİK VE ÇAMLIDERE İLÇELERİ ÖRNEĞİ


ÇETİN B.

Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergis, cilt.7, sa.16, ss.20-42, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Gelişen teknoloji ve iletişim kaynaklarının çeşitlenmesi tüketicilerin bilgiye erişimini daha hızlandırmakta ve daha kolaylaştırmaktadır. Tüketicilerin bilgiye erişiminin kolaylaşması ile tüketim davranışlarında daha fazla çevresel faktörden etkilenmesine neden olmaktadır. Tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için satın alma davranışlarına etki eden faktörlerin başında kültürel unsurlar gelmektedir. Kültür, toplumsal değerler çerçevesinde tüketiciler için önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplumun kültürünü oluşturan alt kültür farklı etkenlerden meydana gelen ancak bir araya geldiğinde kültürü oluşturan unsurların bütünüdür. Bu kültürel farklılıklar, tüketicilerin satın alma davranışlarını doğruda veya dolaylı şekilde etkilemektedir. Çalışmada, alt kültürün tüketicilerin satın alma davranışlarına olan etkisini değerlendirmeye yönelik bir araştırma yapılmıştır. Bu doğrultuda, gıda ve giyim ürün gruplarında alt kültürün tüketicilerin satın alma davranışlarına olan etkisinin ölçülmesi ve tüketicilerin alışverişlerine etki eden alt kültür faktörlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma Ankara ilinin Kalecik ve Çamlıdere ilçelerinde yapılmıştır. Araştırmaya veri toplamak amacıyla 31 sorudan oluşan ve 600 kişinin katıldığı bir anket uygulanmıştır. Anket verileri SPSS programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında Kalecik ve Çamlıdere ilçelerinde ait olunan alt kültür, gelenekler ve inanışın alışverişte ve ürün tercihinde önemli faktörler olduğu sonucu görülmüştür

Developing technology and diversification of communication resources accelerate and facilitate consumers' access to information. As consumers' access to information becomes easier, they cause more environmental factors affect their consumption behavior. Cultural factors are at the forefront of the factors that affect the purchasing behavior of consumers to meet their wishes and needs. Culture emerges as an important element for consumers within the framework of social values. The subculture that constitutes the culture of the society is the whole of the elements that are composed of different factors, but when they come together, they form the culture. These cultural differences directly or indirectly affect the purchasing behavior of consumers. In the study, research was conducted to evaluate the effect of subculture on the purchasing behavior of consumers. In this direction, it is aimed to measure the effect of subculture on the purchasing behavior of consumers under the headings of food and clothing, to evaluate the subculture factors that affect the shopping of consumers. The study was conducted in the Kalecik and the Çamlıdere districts of Ankara province. In order to collect data for the research, a questionnaire consisting of 31 questions and 600 participants was applied. The survey data were analyzed with the SPSS program. In light of the results obtained, it has been seen that subculture, traditions, citizenship, and beliefs are important factors in shopping and product preference in Kalecik and Çamlıdere districts.