II. ULUSLARARASI TÜRK DÜNYASI İLETİŞİM VE SANAT SEMPOZYUMU, Niğde, Turkey, 12 - 14 May 2022, pp.359-387
Environmental problems and climate change have been
one of the most current issues on the world agenda for a while. Due to its
global consequences, this issue has been discussed around the world since the
1970s, and has become the subject of common concerns and efforts. In
particular, international conferences under the leadership of the United
Nations and the decisions taken as a result of these conferences have become a
framework for the development of both international and local policies today.
One of the most important features of this framework is that it draws a broad
perspective by spreading the issue of environmental problems and climate change
to all political, economic and social fields. The fact
that the proposals, regulations and other efforts made in this perspective have
assigned an important role to the media has brought about the importance of
communication, media, journalism issues and practices and the environment in a
more visible way in recent years. In this
context, it can be said that concepts such as environmental communication and
environmental journalism come to the fore frequently and gain importance as a
separate field of expertise. These developments, therefore, concern
universities and especially communication faculties. In this study, the
adequacy of the quantity and quality of academic effort in Türkiye will be
discussed in this profession, which can be defined as environmental
communication in general. It will be examined what are the approaches of
universities and especially communication faculties in Türkiye in this
promising proffesion; are academic education institutions been able to adapt to
the process at a sufficient level and what are the contents of the relevant
courses and what kind of a theoretical approach they are arranged. So, in this
study, content analyzes has been used as a method; the contents of the relevant
courses given in these units have been examined in order to discuss the quality
of the academic education on environmental communication especially in communication
faculties, and secondary sources on the subject have also been used. Thus, a
determination can be made about the current state of academic education in
Türkiye in this field, and it will also contribute to the efforts.
Bir süreden beri dünya gündeminin en güncel
konularından birini çevre sorunları ve iklim değişikliği oluşturmaktadır.
Küresel çapta beliren sonuçları nedeniyle bu konu 1970’lerden itibaren, dünya
genelinde tartışılmaya başlanmış, ortak endişe ve çabaların konusu haline
gelmiştir. Özellikle Birleşmiş Milletler öncülüğünde gerçekleştirilen
uluslararası konferanslar ve bu konferanslar neticesinde alınan kararlar, bugün
hem uluslararası hem de yerel politikaların geliştirilmesi sürecinde çerçeve
niteliği kazanmıştır. Bu çerçevenin en önemli özelliklerinden biri ise, çevre
sorunları ve iklim değişikliği konusunu siyasi, ekonomik ve sosyal alanların
tamamına yayarak geniş bir perspektif çizmesidir. Bu perspektifle yapılan
öneri, düzenleme ve diğer çabaların medyaya da önemli bir rol biçmiş olması,
son yıllarda iletişim, medya, habercilik konu ve pratikleri ile çevre
bağlantısının daha görünür bir şekilde önem kazanmasını getirmiştir. Bu
bağlamda örneğin çevre iletişimi, çevre haberciliği gibi kavramların sık sık gündeme
geldiği ve ayrı bir uzmanlık alanı olarak önem kazanmaya başladığı da
söylenebilir. Bu gelişmeler, dolayısıyla, üniversiteler ve özellikle de
iletişim fakültelerini de ilgilendirmektedir. Çalışmada giderek önemi artan ve
genel olarak çevre iletişimi olarak tanımlanabilecek bu uzmanlık alanında
Türkiye’deki akademik çabanın niceliği ve niteliğinin yeterliliği
tartışılmıştır. Bu alanda Türkiye’deki üniversiteler ve özellikle de iletişim
fakültelerinin yaklaşımları, bu eğitim kurumlarının sürece yeterli düzeyde uyum
sağlayıp sağlayamadığı, ilgili derslerin içeriklerinin neler olduğu ve nasıl
bir kuramsal yaklaşımla düzenlendiği sorgulanmıştır. Yöntem olarak içerik
analizi kullanılacak, iletişim fakültelerinde verilenler başta olmak üzere,
ilgili derslerin içerikleri incelenecek, ayrıca konu hakkındaki ikincil
kaynaklardan da yararlanılmıştır. Böylelikle çevre ve iletişim konularında
Türkiye’de akademik eğitimin bugünkü durumu hakkında bir tespit yapılabileceği
gibi, geleceğe yönelik çabalara da katkı sağlanması amaçlanmıştır.