Uzaktan Eğitimde Etik Kodlar


TATLI C., KOCA B. U.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.199-214, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Eğitim uygulamalarının her aşamasında etik kodların göz önünde bulundurularak planlama ve uygulamaların yapılması eğitimin niteliğini arttırmaktadır. Araştırmada bir eğitmenin/öğretmenin uzaktan eğitimde ders tasarım sürecinde, ders içeriği oluşturmada, öğrenme-öğretme durumlarında ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinde dikkat etmesi gereken etik kodların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim araştırma deseni kullanılmıştır. Bu doğrultuda farklı anabilim dallarında çalışan uzaktan eğitimle ders yürütme deneyimine sahip 17 öğretim eleman ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde elde edilen veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Analiz sürecinde görüşme soruları tema olarak kabul edilmiştir. Araştırma çerçevesinde öncelikle elde edilen verilerden kavramlar belirlenmiş, ardından benzeşen kavramlar yorumlanarak kategoriler oluşturulmuştur. Bu çerçevede ders tasarımı teması altında belirlenen kodlar çerçevesinde tasarım, erişim, etkileşim ve öğrenci özellikleri olmak üzere dört kategori oluşturulmuştur. Ders içeriği oluşturma temasında bilimsellik, yansızlık/tarafsızlık ve telif hakları olmak üzere üç kategori oluşturulmuştur. Öğrenme-öğretme durumları teması altında eğitmen davranışları ve nitelik kategorileri oluşturulmuştur. Ölçme ve değerlendirme teması altında ise yönerge hazırlama, geri bildirim, güncellik, öğrenciye uygunluk, güvenilirlik ve geçerlilik kategorileri oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda belirlenen etik kodların uzaktan eğitim planlayıcı ve uygulayıcılarına eğitim uygulamalarında yol göstereceği olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın Etik Kurul Raporu; Muş Alparslan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 02.01.2023 tarih, 01 nolu toplantı sayısı ve 56 nolu kararıyla alınmıştır.
The consideration of ethical codes in the planning and implementation of educational practices at every stage enhances the quality of education. The aim of this study was to identify the ethical codes that educators/teachers should pay attention to in the process of designing lessons, creating lesson content, teaching and learning situations, and assessment and evaluation processes in online education. The phenomenological research design, which is one of the qualitative research methods, was used in this study. In this context, interviews were conducted with 17 instructors who have experience in online teaching in different disciplines. The data obtained from the interviews were analyzed using content analysis method. The interview questions were considered as themes in the analysis process. In the research framework, first the concepts were identified from the obtained data, and then categories were created by interpreting similar concepts. Accordingly, four categories were created under the theme of lesson design, which are design, accessibility, interaction, and student characteristics. Three categories were created under the theme of lesson content creation, which are scientificity, impartiality/neutrality, and copyright. Under the theme of teaching and learning situations, instructor behaviors and qualifications categories were created. Under the theme of assessment and evaluation, directive preparation, feedback, relevance to students, reliability, and validity categories were created. It is believed that the identified ethical codes will guide educators and practitioners in their educational practices in online education. The Ethics Committee Report of the Research was obtained from Muş Alparslan University, Scientific Research and Publication Ethics Committee, with the decision number 56 of meeting number 01 on January 02, 2023.