INFLUENCER SÖZLEŞMESİ


Keskin A. D.

INONU UNIVERSITY LAW REVIEW, cilt.13, sa.1, ss.129-147, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.21492/inuhfd.1023884
  • Dergi Adı: INONU UNIVERSITY LAW REVIEW
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Legal Source, HeinOnline-Law Journal Library, vLex, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.129-147
  • Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanal ortamda belirli bir grubu etkileme gücüne sahip kimselerin hedef kitleyi ilgili ürünü satın almaya yönlendirmek amacıyla oluşturulan içerikleri sosyal medya hesaplarında paylaşmaları suretiyle yürütülen pazarlama ve reklam faaliyeti influencer marketing olarak isimlendirilmektedir. Bu faaliyetin merkezinde influencer yer alır. Influencer’in faaliyeti ise esasen müşteri ile aralarında kurulan bir sözleşmeye dayanmaktadır. Bu sözleşme; influencer’ın, belirli mal veya hizmetlerin tanıtımı ve takipçilerinin bunları satın almaya yönlendirilmesi amacıyla oluşturulan veya bizzat oluşturduğu içerikleri sosyal medya hesaplarında paylaşmayı, müşterinin de buna karşılık influencer’a bir miktar ücret ödemeyi veya başka bir menfaat sağlamayı taahhüt ettiği sözleşme olarak tanımlanabilir. Influencer sözleşmesinin temel unsurları; tanıtım ve reklam faaliyeti, sosyal medya kullanımı, influencer’ın müşterinin organizasyonundan bağımsız olması ve influencer’a bir bedel ödenmesi veya başka bir menfaat sağlanması şeklinde sayılabilir. Sözleşme, sponsorluk ve reklam sözleşmelerinden farklıdır. Taraf iradelerine göre vekalet veya eser sözleşmesi niteliği taşıyacak biçimde kurulması mümkün ise de kural olarak bir isimsiz sözleşmedir. Sözleşmeden doğan başlıca yükümlülükler ise, influencer bakımından, sosyal medyada belirli bir ürün veya hizmete yönelik olarak tanıtım amaçlı içerik paylaşımında bulunmak, paylaşımlarında reklam etiketi kullanmak, rekabet yasağına uygun hareket etmek ve faaliyetlerini sadakat ve özenle yürütmek, müşteri bakımından da influencer’in faaliyetlerinin karşılığını ödemektir.
The marketing and advertising activity carried out by sharing the content created in order to guide the target group to purchase a particular product, on some people who have the power to influence a certain group in the virtual environments on their social media accounts is called influencer marketing. At the center of this activity is the influencer. The influencer’s activity is essentially based on an agreement with the customer. This contract can be defined as the contract in which the influencer commits to share the contents personally created or created by someone else, on his social media accounts in order to promote a particular goods or services and guide his followers to purchase them, and the customer commits to pay the influencer so fee or provide other benefits in return. The basic elements of the influencer contract are; promotion and advertising activity, use of social media, the influencer's independence from the customer's organization, and the payment of a price or other benefit to the influencer. The contract is different from sponsorship and advertising contracts; it is possible that the parties structure the influencer contract as an agency contract or contract of work but as a rule it is an innominate contract. The essential contractual obligations are to share promotional content on social media, to use advertising labels in posts, to act in accordance with the prohibition of competition and to carry out their activities with loyalty and diligence, for the influencer, and to pay for the influencer’s activities, for the customer.