Siyasi Partilerin Kapatılması ve Demokratik Toplumda Gereklilik: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Çerçevesinde Bir inceleme


Creative Commons License

Hazar Z.

Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi, sa.2018/1, ss.73-106, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.73-106
  • Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarına göre siyasi parti özgür- lüğünün sınırlandırılabilmesi, söz konusu özgürlüğe yapılan müdahalenin kanuni olması, meşru bir amaç için yapılmış olması ve demokratik bir top- lumda gerekli olması durumunda mümkündür. Mahkeme’nin yaptığı incele- menin son ve en belirleyici kısmı müdahalenin demokratik bir toplumda ge- rekli olup olmadığıdır. Siyasi partilerin sınırlandırılmasında demokratik top- lumun anlamı; siyasi partilerin tüzük ve programları ülkenin mevcut anayasal sistemi ile çatışsa dahi farklı fikirlerini ifade edebilmesi, ifade özgürlüklerini kullanırken açık ya da örtülü bir biçimde şiddete övgü ve teşvikte bulunan siyasi partilerin kapatılabileceği ve son olarak demokrasiye aykırı, demokrasinin yok edilmesini amaçlayan ve düzenlenen hak ve özgürlükleri tanımayan siyasalar ileri süren siyasi partilerin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin ko- rumasından yararlanamayacağıdır. Ayrıca yapılan müdahale ölçülü olmalı ve bastıran bir toplumsal ihtiyaca cevap vermelidir. Demokratik toplumda gerek- lilik incelemesi ile aynı zamanda ulusal güçler ve Avrupa kamu düzeni ile bi- reylerin menfaatleri ve demokratik bir devletin sorumluluğu dahilinde olan menfaatler arasındaki çatışmanın dengelenmesi amaçlanmaktadır.

In the European Court of Human Rights’ case law, the freedom of poli- tical association can be restricted only if an interference in question is prescri- bed by law, made for the interest of legitimate aim and necessary in a democ- ratic society. The last and the most important part of the Court’s examination is the determination of whether this interference is necessary in a democratic society or not. The meaning of “democratic society” within the context of the restriction of political parties is that the political party can express different ideas even if there is a conflict between the constitution or the programme of a political party and the political system of a country; political parties whose leaders and members incite to violence clearly or implicitly can be dissolved, and lastly, political parties which put forward a policy that fails to respect de- mocracy or which is aimed at the destruction of democracy and the flouting of the rights and freedoms recognised in a democracy cannot lay claim to the Convention’s protection. Also, the interference must meet a pressing social need and must be proportionate. By the examination of the necessity of the interference in a democratic society, the Court also aims to achieve a balance between the domestic and European powers, and the conflicting interests of individuals and the interests implied in the responsibilities of the governments in democracy.