Edebiyat ı Cedîde Karamsarlığının Bir Sembolü Olarak Ahmet Cemil


Şener Z.

III. GENÇ AKADEMİSYENLER SEMPOZYUMU, Ankara, Turkey, 23 - 24 November 2015, no.2464601, pp.357-377, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.357-377
  • Ankara Haci Bayram Veli University Affiliated: No

Abstract

Edebiyat-ı Cedîde, breathing new life into our literature, has directed authors and readers to look at the different windows. During this period artists particularly affected from French literature create their works in this direction. One of the first names that comes to mind undoubtedly the novel of the period is Halit Ziya Uşaklıgil. The novel of Mai ve Siyah is described as a mirror of Edebiyat-ı Cedîde contains a lot of sense. Of these, perhaps the most important is Ahmet Cemil pessimistic mood. In this study, Ahmet Cemil’s pessimistic mood even sometimes could be called melancholic mood, is seen as a symbol of the artists of Edebiyat-ı Cedîde, will be examined that revolves around pressure of II. Abdulhamit period, social and psychological conditions. 

Edebiyatımıza yeni bir soluk getiren Edebiyat-ı Cedîde Dönemi (1896-1901), hem yazarları hem de okurları farklı pencerelerden bakmaya yönlendirmiştir. Özellikle Fransız edebiyatından etkilenen bu dönem sanatçıları eserlerini de bu doğrultuda verir. Dönemin roman türünde akla gelen ilk isimlerinden biri kuşkusuz Halit Ziya Uşaklıgil’dir. Edebiyat-ı Cedîde döneminin bir aynası olarak nitelendirilen Mai ve Siyah romanı birçok duyguyu da içinde barındırır. Bunlardan belki de en önemlisi Ahmet Cemil’in karamsar ruh hâlidir. Bu çalışmada Edebiyat-ı Cedîde dönemi sanatçılarının bir sembolü olarak görülen Ahmet Cemil’in II. Abdülhamit dönemi baskısı, sosyal şartlar ve psikolojik etkenler etrafında şekillenen karamsar hatta zaman zaman melankolik denilebilecek ruh hâli incelenecektir.