İstanbul’da Uygulanan Harezmi Eğitim Programı Uygulayıcı Öğretmenlerinin Harezmi Eğitim Modeline İlişkin Metaforik Algıları


Balaban Zor M.

edu congress 2023, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.199-200

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.199-200
  • Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de uygulanan özgün ve yenilikçi bir girişim olan Harezmi Eğitim Modeli, gerçek yaşam temelli olup HİS (hayatın içinden sorun) olarak tanımlanan karmaşık bir durumu ele alarak ve probleme dayalı öğrenme stratejisini devreye sokarak adım adım çözmeye dayalı bir yaklaşımı ifade etmektedir. Öğrenci merkezli olarak yürütülen, öğretmenlerin yalnızca rehber olarak içinde bulunduğu bu süreç, sorunu tanımlama ve sınırlandırmakla başlayıp aktif olarak araştırma yapmayı, uygun yöntemlerle sorunların küçük parçalara ayrılarak bizzat öğrenciler tarafından çözümlenmesini teşvik etmektedir. “Zihinden Makineye Bilgisayar Bilimleri ve Disiplinlerarası Eğitim” adıyla başlatılmış olan Harezmi Eğitim Modeli, pilot uygulama sonuçlarının öğrencilerin özgün fikirlerini hayata geçirme fırsatı sunduğunu göstermesi, bu fikirlerle kalıcı öğrenmelerin sağlanması, özgür ve demokratik bir süreç yaşandığının ortaya konması, pek çok dersin birlikte işlenmesiyle bilgilerin ilişkilendirilebilmesi ve gerçek yaşama transfer edilebilmesi gibi sonuçlarla bugünkü formuna kavuşmuştur (Harezmi, 2023). Modelin güncel yapısı 5 ana zemin üzerinde yapılanmaktadır: (1) bilgi işlemsel düşünme becerisini hayata uyarlama, (2) programlama ve dijital eğitim öğretim araçlarının etkin kullanılmasını teşvik etme, (3) farklı disiplinleri bir arada ele alma, (4) robotik ve oyun tasarımı yoluyla yenilikçi bir yaklaşımla eğlenceyi öğrenme sürecine dahil etme, (5) teknolojiyi etkikullanmayı sağlayan bilgisayar bilimi öğretimi ile eğitimi içine alan sosyal bilimleri ve giderek araştırma sorgulama temelinde tüm bilimleri birlikte bütüncül olarak ele alan disiplinler arası bir yapıya sahip olma ve bu yapıyla kendini sürekli güncelleme (İstanbul MEB, 2023). Harezmi Eğitim Modelinin uygulama süreçleri eğitim öğretim yılının başlangıcında okulların başvuru yapması ile başlamaktadır. Modeli uygulayan okullarda, disiplinler arası yapıyı destekleyen öğretmen ekipleri kurulmakta; öğrencilerin etkin katılımının nasıl sağlanacağı ve akışın nasıl devam edeceğine yönelik bu öğretmen ekiplerinin aldığı hizmet içi öğretmen eğitimleriyle süreç devam etmektedir. Öğretmen ekiplerinin öğrenci merkezli olarak hazırladığı haftalık planlarlişleyen süreç, süreç boyunca pek çok yöntemle işlenen derslerin öğrencide bıraktığı izle birlikte öğrenciler tarafından belirlenen problemin çözüme ulaştırılması ve ürün sergisi ile tamamlanmaktadır. Öğretmenlerin Harezmi eğitim modelinin hem süreçten etkilenen hem de süreci etkileyen önemli bir paydaşı olduğu açıkça görülmekte olup literatüre bakıldığında da modelin öğrencilerde olduğu kadar, süreçte rehber niteliğindeki öğretmen ekiplerinde de önemli kazanımlara yol açtığını gösteren çalışmalar bulunmaktadır (Kıvanç Contuk & Atay, 2021; Seçer, 2021). Öğretmenin bu modeldeki rolünün önemi, Koçoğlu (2018) tarafından da Harezmi Eğitim Modeli tanımının “öğretmenlerle birlikte değerlendirilip güncellenen bir model” olarak yapılmasıyla vurgulanmaktadır. Harezmi Eğitim Modeli’ne dahil olan, modeli anlayan ve yürüten uygulayıcı öğretmenlerin, değerlendirmenin önemli bir parçası oldukları Harezmi Eğitim Modeli’ni nasıl algıladıkları konusu da dikkat çekmektedir. Bu bağlamda, bu araştırmanın amacı; İstanbul’da uygulanmakta olan Harezmi Eğitim programı uygulayıcı öğretmenlerinin modele ilişkin algılarını metaforlar üzerinden belirlemektir.