Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Uluslararası Çalışmalar-1, AyşeÇatalcalı Ceylan,Salih Batal,Aytaç Toptaş,Hazal Ceylan Öztürker Demir, Editör, Serüven Yayınevi, Ankara, ss.307-330, 2023
Kendilerini küresel güç olarak kabul eden bir
kısım devletlerin siyaset, ekonomi eğitim ve daha birçok alanda, pragmatizmi
benimsemeleri ve teşvik etmeleri ister istemez bu felsefeye ilginin artmasına
sebep olmuştur. Son dönemlerde rölativist anlayışa daha çok yakınlaştığı
görünen pragmatizmin, ilk pragmatistlerin anlayışında ne şekilde olduğu
tarihsel süreci daha sistematik bir şekilde irdelemek için önemli
görülmektedir. Pragmatist düşüncenin epistemolojisini detaylı bir biçimde ele
almanın eğitim felsefesi ile ilgili çalışmaları daha nitelikli hale getireceği
düşünülmektedir. Bu bağlamda araştırmada klasik pragmatistlerin kendi
arasındaki epistemik nüanslarını belirginleştirmek hedeflenmiştir. Makalenin
kapsamını pragmatizmin öncülerinden C. Sanders Peirce, William James ve John
Dewey’in bilgi anlayışları oluşturmaktadır. Daha çok birincil kaynaklardan
yararlanılan makalede klasik pragmatistlerin epistemik düşünceleri ve
farklılıkları irdelemeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme yöntemiyle ortaya konulan araştırmada, realist gerçekten pragmatist
gerçeğe geçişte epistemik farklılıklar ortaya konulmuştur. Araştırma
sonuçlarına göre Klasik pragmatistler her ne kadar rölativizmi kabul etmeseler
de gün geçtikçe nesnel gerçeklik anlayışından tamamen uzaklaşarak rölativizme
yaklaştıkları görülmüştür. İlk pragmatistlerden Pierce, bir gün nesnel bir
gerçeğe ulaşılacağı görüşündeyken diğerleri bu kadar net cümleler kurmaktan
kaçınmış, hatta hakikatin bilinmezliğini destekleyici düşüncelerini
paylaşmışlardır. Nitekim James, insanların hakikati ortaya çıkarmadığını tam aksine
oluşturduğunu söylemektedir. Bu çalışmanın özellikle yöntem, teknik ve uygulama
yönüyle çağdaş din eğitimi üzerine de etkisi olan pragmatist epistemolojinin,
gelişimi ve eğitim felsefesi ile ilgili araştırmalara katkıda bulunulacağı
düşünülmektedir.