For contemporary Turkish artists, Tansel Türkdoğan is an exemplary name, with both criticals and practicals, to the development of contemporary art in Turkey. Actually, He have contributed to the simultaneous progress of contemporary Turkish art with world art. Türkdoğan has been doing his art works in recent years on the inquiries of “reality” that Jean Baudrillard has dealt with in the very controversial theory. He is questioning the question of reality, which is one of the most controversial issues of recent years, by transforming it through painting language to visual expression. In the art of Türkdoğan where the subject of the simulation is taken, the abstract ones are embodied and the real and its simulacra are queried. For this purpose, in addition to opening numerous solo exhibitions in the name of “simulation” and by participating in many national or international events Türkdoğan has come to an important point in the Turkish art the world. After explaining the related concepts within the scope of the research, it will be given information about Jean Baudrillard’s “Simulation Theory” and related to the pictures of Türkdoğan. The aim of this article is to examine the relation between the “Simulation Theory” of Jean Baudrillard and the “Simulations” of the artist Türkdoğan and through this context, to realize a reading about the last term art practices of Türkdoğan. Internet, exhibition catalogs, his artworks and written articles in newspapers or Journals, as well as personal interviews are constitute the main sources of this article.
Tansel Türkdoğan, hem pratikleri hem de kritikleriyle, Türkiye’de güncel sanatın gelişmesine,dünya sanatı ile eş zamanlı ilerlemesine katkı sağlayan ve duruşuyla günümüz sanatçılarınaörnek bir isimdir. Türkdoğan son dönemlerde yapığı sanat uygulamalarını Jean Baudrillard’ınçok tartışmalı kuramında işlediği gerçeklik ilkesi üzerine kurgulamaktadır. Simülasyonun konualındığı Türkdoğan’ın resimlerinde, soyut olanlar somutlaştırılarak, “gerçek” ve onun yerinialan “simülakrlar” irdelenmektedir. Sanatçı bu amaçla, “simülasyon” adıyla bir dizi kişisel sergiaçmanın yanı sıra, ulusal ve uluslararası birçok etkinliğe katılarak Türkiye sanat çevresindeönemli bir noktaya gelmeyi başarmıştır. Araştırma kapsamında ilgili kavramlar açıklandıktansonra, Jean Baudrillard’ın “Simülasyon Kuramı” hakkında öz bilgi verilecek ve Türkdoğan’ınresimleriyle ilişkisi kurulacaktır. Bu makalenin amacı Jean Baudrillard’ın “Simülasyon Kuramı”ile Türkdoğan’ın “Simülasyon” uygulamaları arasındaki ilişkiyi irdelemek ve bu bağlamüzerinden Türkdoğan’ın bu son dönem işlerine yönelik bir okuma geliştirmektir. İnternet, sergikatalogları ve gazetelerde yer alan makaleler ve sanatçıyla yapılan söyleşiler bu makalenintemel kaynaklarını oluşturmaktadır.