Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, vol.26, no.3, pp.619-674, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Rwandan genocide of 1994 appears in a distinctive position in the history of
genocides with the extraordinary number of people that were victimized within one hundred days, the wide-spread participation of the Hutu population in the massacre,
and the atrocities that were committed by perpetrators on victims with whom they
had preexisting social relations. These contextual qualities of the genocide have
influenced the Rwandan society’s preferences related to transitional justice in the
aftermath of the genocide. The post-genocide setting which reflected these qualities
has limited the number of feasible mechanisms through both the scarce economic
resources it involved and the threat of a new wave of violence that was created by
the broken social fabric. In this particular context, Rwanda has re-instrumentalized
Gacaca, which had been the traditional resolution mechanism of Rwanda, as a
transitional justice mechanism by reshaping it in line with present requirements and
supplementing it with the power of the modern state. The Gacaca jurisdiction, with
its feature of being based on the direct participation of the people rather than
professionals, was built in a way that would enable it to situate its impact in the
social or, to put it another way, to transform the social as opposed to mere
punishment, while judging the perpetrators of the genocide via the social.
1994 yılında Ruanda’da gerçekleşen soykırım; yüz gün içerisinde mağdur
edilenlerin muazzam sayısı, Hutu nüfusunun katliama geniş katılımı ve genel olarak
öncesinde belirli sosyal ilişkileri bulunan failler ve mağdurlar arasında mesafe
olmaksızın gerçekleşen zulmün vahşeti ile soykırımlar tarihinde kendine özgü bir
şekilde yerini almıştır. Soykırımın bu belirleyici nitelikleri, Ruanda toplumunun
soykırım sonrası geçiş adaletine ilişkin tercihlerinde etkili olmuştur. Bu niteliklerin
yansıması olan soykırım sonrası toplumsal durum, hem içerdiği maddi imkânların
kısıtlılığı hem de parçalanmış sosyal dokunun yarattığı yeni şiddet dalgası tehlikesi
ile uygulanabilecek mekanizmaları sınırlandırmıştır. Bu belirli bağlam içerisinde
Ruanda, geleneksel çözüm mekanizması olan Gacaca’yı mevcut gereksinimler
doğrultusunda yeniden şekillendirerek ve modern devlet imkânları ile destekleyerek
bir geçiş adaleti mekanizması olarak yeniden işlevselleştirmiştir. Uzmanların değil
halkın doğrudan katılımına dayalı olan Gacaca yargısı, bu özelliğiyle sosyal olan
aracılığıyla soykırım faillerini yargılarken, aynı zamanda da salt cezalandırmadan
farklı olarak etkisini sosyal olan içine yerleştirecek veya başka bir deyişle sosyal
olanı dönüştürecek biçimde inşa edilmişti.