Purpose – The main purpose of the study is to determine the extent to which technological developments
are used in the hotels in Bishkek. In addition, it is necessary to determine what kind of smart applications
are offered to the services provided to tourists during their stay.
Design/methodology/approach – The study examined the evaluations of managers of three, four and
five-stars hotels in Bishkek regarding smart-tourism applications using a questionnaire. The data were
analysed through 101 questionnaires filled in completely. The research applied to the volunteers between
2021 May and June. ANOVA and t tests were used to test the research hypotheses.
Findings – According to the findings, majority of the managers have a perception that using smart tourism
technologies increases room sales, service quality and customer satisfaction, also provides time savings
and competitive advantage while smart technologies increase operating costs. According to the results of
the hypotheses tests, there are significant differences between perceptions of the possible benefits of
smart-tourism technologies and individual characteristics of participants such as gender, age, education,
working time in the sector and stars of the hotels.
Discussion – It is stated that the technological applications used by the hotels in Bishkek are not very old,
but there may be current applications with some improvements and planning. Therefore, it can be stated that hotel establishments in Bishkek are on the way to use smart and sustainable technology. The hotels
emphasized that they view the implementation of smart technologies in their establishments positively
and that these technology applications will provide prestige and create added economic value for
Kyrgyzstan. Due to the rapid developing of technological innovations, the managers may not follow the
current smart technologies that used in accommodation establishments. So this can be stated as an
important limitation of the study.
Amaç – Bu çalışmanın temel amacı akıllı turizm teknolojilerinin Bişkek’te bulunan otel işletmelerindeki
kullanım durumunu araştırmak, misafirlere sağlanan hizmetlerin hangi akıllı uygulamalar ile
sunulduğunu ve akıllı uygulamaların yöneticilere ve işletmelere sağladığı faydaları tespit etmektir.
Yöntem – Çalışmada Bişkek şehrindeki üç, dört ve beş yıldızlı otellerdeki yöneticilerin akıllı turizm
uygulamalarına yönelik değerlendirmeleri anket tekniği kullanılarak araştırılmıştır. Araştırmada evrenin
tamamına ulaşmaya çalışılmış ve eksiksiz doldurulan 101 anket formu üzerinden veriler analiz edilmiştir.
Anket formu araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyenlere 2021 yılı Mayıs ve Haziran aylarında
uygulanmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans dağılımları ile t testi ve ANOVA testinden
yararlanılmıştır.
Bulgular – Elde edilen bulgulara göre, yöneticilerin büyük kısmı akıllı turizm teknolojilerini kullanmanın
oda satışlarını, hizmet kalitesini ve müşteri memnuniyetini arttırdığını, işletmelere zaman tasarrufu ve
rekabet avantajı sağladığını buna karşın işletme maliyetlerini arttırabileceği yönünde bir algıya sahip
oldukları tespit edilmiştir. Araştırma hipotezlerinde ise, katılımcıların akıllı turizm teknolojilerinin olası
faydalarına ilişkin algılamaları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermezken, diğer değişkenlere göre
(yaş, eğitim, sektörde çalışma süresi ve işletmenin yıldız sayısı) bazı farklılıklar tespit edilmiştir.
Tartışma – Bişkek’teki konaklama işletmelerinin kullandığı teknolojik uygulamaların çok da eski
olmadığı, yapılacak bazı iyileştirmeler ve planlamalarla güncel olan uygulamaların yakalanabileceği
belirtilmektedir. Bundan dolayı Bişkek’teki otel işletmelerini akıllı ve sürdürülebilir teknoloji kullanımı
yolunda ilerlediği söylenebilir. Araştırmaya katılan konaklama işletmeleri, akıllı teknolojilerin
uygulanmasına olumlu baktıklarını, bu teknoloji uygulamalarının Kırgızistan için prestij sağlayacağını ve
ekonomik katma değer oluşturacağını vurgulamışlardır. Teknolojik gelişmelerin çok hızlı yaşanması
nedeniyle, araştırmaya katılan yöneticilerin konaklama işletmelerinde kullanılan güncel uygulamaları
takip edememeleri ve bu araştırmada bahsedilen akıllı turizm teknolojileri hakkında bilgi sahibi
olmamaları ihtimali araştırma için önemli bir sınırlılık olarak ifade edilebilir.