İşgören İş Tatmini ile Müşteri Memnuniyeti Arasındaki İlişki: Otel İşletmeleri Üzerinde Bir İnceleme


Creative Commons License

Koç H., Ertürk M.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.15, sa.2, ss.1563-1573, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.20491/isarder.2023.1666
  • Dergi Adı: İşletme Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1563-1573
  • Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç – Bu çalışmanın amacı, işgören tatmini ile müşteri memnuniyeti arasındaki ilişkiyi incelemek ve otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin tatmin düzeylerinin müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisini tespit etmektir. Yöntem – Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Kuzey Kıbrıs’ta hizmet veren 37 otel işletmesi çalışanlarından ve müşterilerinden anket yöntemi ile veriler toplanmıştır. Her bir otel işletmesinden 10 çalışan ve hizmet alan 10 müşteriye tesadüfi yöntemle anket uygulanmıştır. Bulgular – Araştırmaya katılan otel işletmesi çalışanlarının iş tatmin düzeyleri ile ilgili otellerden hizmet alan müşterilerin memnuniyet düzeyleri arasında ilişki tespit edilmiştir. Diğer yandan çalışan memnuniyetinin müşteri memnuniyeti üzerinde dikkate değer bir etkisinin bulunduğu görülmüştür. Tartışma – Otel işletmelerinin tutundurma çabaları için son derece etkili olan müşteri memnuniyeti, çalışan memnuniyeti ile doğrudan ilişkili olması işletmelerin ve yöneticilerin odaklanmaları gereken ana faktörü çalışan ve çalışan memnuniyeti haline getirmektedir. Dolayısıyla çalışan memnuniyeti otelcilik hizmetlerinin sürdürülebilirliği ve hizmet alan memnuniyeti açısından anahtar bir rol oynamaktadır.
Purpose - The objective of this study is to examine the relationship between employee and customer satisfaction and to determine the effect of satisfaction levels of employees on customer satisfaction. Design/Methodology/Approach – The study was carried out by making use of relational survey model, one of the quantitative research methods. Data were collected from the employees and customers of 37 hotel establishments located in Northern Cyprus through questionnaire method. A questionnaire was applied to 10 employees and 10 customers randomly sampled from each hotel. Findings - There is a relation between the job satisfaction levels of the hotel employees participating in the study and the satisfaction levels of the customers receiving services from the hotels under consideration. On the other hand, it has been observed that employee satisfaction has a significant effect on customer satisfaction. Discussion - Customer satisfaction, highly effective for the promotional efforts of hotel businesses, is directly related to employee satisfaction, which makes employees and employee satisfaction the main factor on which businesses and managers should focus. Therefore, employee satisfaction has a key role in the sustainability of hotel services and the satisfaction of service users.