in: Yabancı Dil Öğretiminde Dil ve Kültür, İnci Aras, Gizem Köşker, Gönül Karasu, Editor, Dorlion, Eskişehir, pp.115-154, 2023
Bir dil ister yabancı dil olarak ister ikinci dil olarak öğretilsin öğrenme sürecinde dikkat edilmesi gereken bazı faktörler vardır. Bu faktörler çoğunlukla öğrenenler tarafından öğrenme sürecine getirilen faktörlerdir. Çoğu zaman öğrenenler tarafından bilinmeyen bu faktörlerin dil öğretimine olan etkileri birçok çalışmada dile getirilmiştir. Bu çalışmada ise Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecinde başarıya olumlu veya olumsuz etkisi olan faktörler ele alınmış ve bu faktörlerin olası olumsuz etkilerini ortadan kaldırmanın yolu aranmıştır. Öğrenenlerin öğrenme sürecine getirdikleri farklılıklar ve benzerlikler kuramsal alandaki bilgiler ve pratik alandan gelen tecrübeler neticesinde öğreticiler tarafından değiştirilebilen ve değiştirilemeyen faktörler olarak iki gruba ayrılmıştır. Her iki gruptaki faktörler de ayrı alt başlıklar olarak ele alınmış ve oluşturulan her alt başlık öğretici deneyimleri ve görüşleri ile zenginleştirilmiştir. Söz konusu faktörler homojen öğrenme ortamlarındaki ortak benzerlikler ilkesine göre sınıflandırılmıştır. Bu sınıfla- maya göre eğer ki bir faktör öğreticinin müdahalesiyle değişmiyorsa, öğretici öğretim sürecine etki eden faktörün etkisini azaltamıyorsa mutlak bir sınıflama yapılması gerekiyor demektir.