TEKSTİL MESLEK LİSESİ MEZUNU ÇALIŞANLARIN MESLEKİ YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ (KAHRAMANMARAŞ İLİ ÖRNEĞİ)


Büyüktürkmen M., Gelişli Y., Ortaç H. S.

Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.106-123, 2009 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada, Tekstil Meslek Lisesi mezunu çalışanların mesleki yeterlikleri değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Kahramanmaraş il merkezinde bulunan 26 dokuma fabrikasında çalışan işletme personeli oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, rastlantısal örnekleme yoluyla seçilmiş 150 işletme personelidir. Verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Anket, Tekstil Meslek Lisesi mezunu çalışanların bilgi, beceri ve tutum açısından ne kadar yeterli olduklarını değerlendirmek için oluşturulmuştur.

Araştırma sonucunda, mezunların mesleki matematik, mesleki mekanik ve kalite kontrol uygulamalarında yeterliklerinin düşük olduğu görülmüştür. Genel olarak; bilgi, beceri ve tutum açısından yeterli oldukları anlaşılmıştır. Bu durumda, Tekstil Meslek Lisesi mezunu çalışanların standartların gerektirdiği yeterliğe sahip oldukları ortaya çıkmıştır.  

Anahtar Sözcükler: Tekstil Meslek Lisesi, Mesleki Yeterlik Değerlendirmesi, Dokumacı Meslek Standartları 

In the research, the employees graduate from Textile High School was evaluated for vocational efficiency. Descriptive research is used in this study. The environment the research consists of the factory personals working in 26 weaving factory in central town of Kahramanmaras. The samples of the research are 150 factory personals chosen by randomly. A survey technique was used in this research to collect data. The survey was prepared to evaluate the competence of the knowledge, skill and attitude of the employees graduated from Textile High School.

As a result of the research, it is observed that the graduates they have low efficiency on the vocational mathematics, vocational mechanics and quality control applications. Generally, it is understood that graduates have enough knowledge, skill and attitude. In this case, the employees graduated from Textile High School are seen that their own efficiency meets the standards. 

Key Word: Textile Vocational High School, Vocational Efficiency Evaluation, Weaver Occupational Standards