Türkiye’de Ne İstihdamda Ne Eğitimde (NEET) Olan Gençler için Mevcut Durum ve İhtiyaç Analizi


Creative Commons License

Atan M., Uyanık Y.

23. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölüm Kongresi, Ordu, Turkey, 30 May - 01 June 2024, no.1, pp.190-191

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Ordu
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.190-191
  • Ankara Haci Bayram Veli University Affiliated: Yes

Abstract

İşsizlik kavramı gelişmekte olan ekonomilerde önemli ve uzun vadeli bir sorun iken, genç işsizliği birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkenin karşı karşıya olduğu daha büyük bir sorundur. Günümüzün değişen ve küreselleşen dünya koşullarında gençlerin eğitimden çalışma hayatına geçişi önceki nesillere göre daha karmaşık hale gelmiş, eğitime devam etmeyen ve işsiz olan (istihdamda olmayan) demografik grupların (NEET) ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bir kişinin NEET olmasının birçok farklı nedeni ve etkisi vardır. Alan yazında bu etkiler “Aile üzerindeki etkiler”, “Birey üzerindeki etkiler”, “Çevre üzerindeki etkiler” ve “Siyaset / siyasi yaklaşımlar üzerindeki etkiler” olmak üzere dört başlık altında toplanmaktadır. Dünya çapında ülkeler ve ulusötesi kuruluşlar, NEET gençleri hedef alan bir dizi politika uygulayarak NEET oranlarını düşürmeye çalışmaktadır. NEET dünyada ciddi bir sorun haline geldiğinden bu sorunun çözümü için farklı politikaların formüle edilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada "En iyi sosyal program iyi bir iştir" başlıklı proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmiş ve TREESPI.2NEETPRO/P-03/85 numaralı Birlik Sözleşmesi kapsamında Türkiye HABER-İŞ tarafından uygulanmıştır. Proje çalışması kapsamında Türkiye'de ikamet eden, herhangi bir eğitim kurumunun öğrencisi olmayan, herhangi bir kurumun düzenlediği kurslara katılmayan, iş aramayan veya yakın gelecekte kendi işini kurmayı düşünmeyen 18-29 yaş arası NEET gençlerin mevcut durumlarını araştırmak ve politikalar oluşturmak ve ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla anket yapılmıştır. Ankette NEET gençlerinin "aile içi rolleri ve sosyal hayata yönelik tutumlar"a katılım derecesi, "iş hayatına yönelik görüş ve tutumlar"a katılım derecesi ve "yaşam tatmini/yaşam tatmini ve mutluluk hali"ne katılım derecesi gözlemlenmiştir. Ayrıca "kamu ve STK hizmetlerine ilişkin bilgi" düzeyleri, "kurumlara güven" düzeyleri, "insanlara güven" düzeyleri ve kişilerin "yapmak istedikleri faaliyetlere" ilişkin algıları ölçülmüştür.