Paylaşım Ekonomisinin Turizm Sektörüne Etkileri: Kırıkkale Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma


Akyol B., Ünlüönen K.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.8, sa.1, ss.623-644, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Paylaşım ekonomisi, 2000’li yıllarda teknolojik, ekonomik ve sosyal etkenlerle ortayaçıkmıştır. Teknolojik gelişmeler, özellikle de web ve internette gerçekleşen yeniliklerleinsanların birbiriyle ve yeni yöntemlerle paylaşmalarını sağlamıştır. Paylaşım ekonomisi,bir ağ ekonomisidir. Büyük ölçekli paylaşım çevrimiçi platformları ortaya çıkmıştır.Çevrimiçi platformlar üye odaklı olup, bilgilerin paylaşıldığı, kâr amacı olan ve olmayanplatformlardan oluşmaktadır. Paylaşım ekonomisi yeni bir sosyal ekonomik kavram olup,turizm sektöründe paylaşım ekonomisinin turistlere sağladığı katkılar konaklama paylaşımı,araç paylaşımı, seyahat arkadaşlığı paylaşımı, rekreasyon paylaşımı ve toplu taşımapaylaşımı, çevrimiçi platformları tarafından sağlanır. Bu çalışma, paylaşım ekonomisininturizm sektörü üzerine etkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu amaçla KırıkkaleÜniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerden anket yardımıyla veriler toplanmıştır. Eldeedilen veriler istatistik paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Paylaşım ekonomisininturizm sektörü üzerine etkisini incelemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Eldeedilen bulgulara göre paylaşım ekonomisinin turizm sektörü üzerine etkisinin olduğugörülmüştür.
The sharing economy emerged in the 2000s as a result of technological, economic and social factors. Technological advances have caused people to share with each other and with new methods, especially with innovations on web and internet. The sharing economy is a network economy. Large-scale sharing online platforms have came out. Online platforms are member-oriented and are for-profitable and non-profitable platforms where information is shared. Sharing economy is a new socio-economic concept and contributions of sharing economy to tourists in tourism sector are provided by online platforms such as accommodation sharing, car sharing, travel friendship sharing, recreation sharing and public transportation sharing. This study aimed to reveal effect of sharing economy on tourism sector. A questionnaire technique was applied to 380 undergraduate and associate degree students studying at Kırıkkale University. The data obtained were analyzed with help of statistical package program. Multiple regression analysis was conducted to examine impact of sharing economy on tourism sector.