Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği


Creative Commons License

İflazoglu N., Ünlüönen K.

Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.3, ss.2606-2621, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.26677/tr1010.2020.499
  • Dergi Adı: Türk Turizm Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2606-2621
  • Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal medya mecralarının gösterişçi tüketime uygun ortamlar haline gelmeleriyle birlikte gösteriş üç temel özellik olan fotoğraf, video ve yer bildirimi etrafında toplanmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, sosyal medyada paylaşılan yemek temalı fotoğrafların, gösterişçi tüketim boyutu ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için daha önce geliştirilen ölçeklerden yararlanılarak veriler anket yardımıyla toplanmış ve analize tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları katılımcıların büyük çoğunluğunun yemek temalı paylaşımlar üzerinden sosyal medyayı gösterişçi tüketim amacıyla kullanmadıklarını göstermiştir. Bununla beraber erkeklerin kadınlara nazaran gösterişçi tüketimlerini sosyal medyada daha fazla sergiledikleri ve 1000 TL üzerinde geliri olan katılımcıların sosyal medyayı gösterişçi tüketim aracı olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca fotoğraf, video, yer bildirimi gibi içeriklerin paylaşılmasına olanak sağlayan Instagram’ın gösterişçi tüketim amaçlı kullanımda en fazla tercih edilen mecra olduğu bulgulanmıştır.
As the social media platforms became suitable environments for conspicuous consumption, the show was gathered around three basic features; photography, video and location notification. Therefore, in this study it was aimed to examine the food-themed photos shared on social media with the conspicuous consumption dimension. In order to realize this purpose, the data were collected and analyzed by using the scales developed before. Percentage, frequency, arithmetic mean, t-test and one-way analysis of variance were conducted within the scope of the research. The results of the research showed that the vast majority of the participants did not use social media for the purpose of conspicuous consumption through food -themed posts. However, it has been determined that men exhibit their conspicuous consumption more on social media than women and the participants with income over 1000 Turkish Liras use social media for conspicuous consumption tool. In addition, Instagram has been found to be the most preferred platform use for conspicuous consumption, which allows sharing of content such as photos, videos, and location notifications.