Alandaki İzdüşümleriyle Hastanelerde Manevi Danışmanlık Eğitimleri -ABD ve Türkiye Karşılaştırması-


Creative Commons License

Koç Kanca H.

TRABZON ILAHIYAT JOURNAL, cilt.9, sa.1, ss.357-378, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: TRABZON ILAHIYAT JOURNAL
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.357-378
  • Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hastanelerde manevi danışmanlık hizmetinin verilmesi Amerika’da bir asır önce başla- mıştır. Zaman içerisinde bu hizmet önce Kıta Avrupası’na oradan da çeşitli İslam ülkele- rine yayılmıştır. Türkiye’de nispeten yeni olan bu hizmetin sahada yürütülmesi Diyanet İşleri Başkanlığı’nın uhdesindedir. Amerika’da bu hizmeti hastanelerde sunabilmenin ön- koşulu bizzat hastane içerisinde 400 saatlik uygulama stajı ve 8 ay süren teorik eğitimin bulunduğu Manevi Danışmanlık Eğitimleri’nin tamamlanmasıdır. Ülkemizde henüz aynı mahiyette uygulamalı ve benzer süreli teorik eğitimler zorunlu olmamakla birlikte, alan- daki çalışmalar her geçen gün zenginleşmektedir. Bu çerçevede Amerika örneği üzerin- den bu eğitimlerin mahiyet ve yapısını incelemek anlamlıdır. Ancak çoğulcu bir paradigma üzerinden sunulan bu eğitimler, sahada aynı paradigma ile ilerleyememekte, bu sebeple gerek Müslüman kimlikleriyle manevi danışmanlık eğitimine tabi olan stajyerler gerekse Müslüman hastalar açısından teolojik ve metodolojik sorunlar barındırmaktadır. Bu çalış- ma alandaki hizmetlere dair ileride ortaya konacak olası eğitim planlarının model arayı- şına dikkat çekerken, bu sorunlara dair farkındalık geliştirmeyi amaçlamaktadır. İlaveten Türkiye’de hâlihazırda yürütülen manevi danışmanlık hizmetlerinin, hastaneler özelindeki eğitim olanaklarına yer verilerek paradigma ve uygulama açısından Amerika’daki eğitim ile mukayese edilmesi hedeflenmektedir.

Providing spiritual counseling services in hospitals started a century ago in America. Over time, this service first spread to Continental Europe and then to various Islamic count- ries. The execution of this service in the field, which is relatively new in Turkey, is under the responsibility of the Presidency of Religious Affairs. The prerequisite to be able to offer this service in hospitals in the USA is to complete the Clinical Pastoral Education, which includes 400 hours of practical internship and 8 months of theoretical training in the hospital itself. Although applied and theoretical trainings of the same nature are not obligatory in our country, studies in the field are getting richer day by day. In this context, it is meaningful to examine the nature and structure of these trainings through the examp- le of the United States. However, these trainings, which are offered through a pluralistic paradigm, cannot progress with the same paradigm in the field. Therefore, these have theological and methodological problems for both students who are subject to spiritual counseling training with their Muslim identity as well as Muslim patients who receive this service. This study aims to raise awareness about these problems while drawing attention to the search for models of possible training plans to be revealed in the future regarding the services in the field. Also, it is aimed to  compare the current pastoral counseling services in Turkey with the education and training opportunities at the hospitals in the United States in terms of paradigm and  practice.