BILIG, vol.0, no.64, pp.23-48, 2013 (SSCI)
Lifelong learning is not an international organisation or the
practice of a specific country, but an approach that is of high
interest throughout the whole world. Expressed as “learning
from the cradle to the grave”, lifelong learning has been almost a saviour in the western world and especially in the European Union. The idea for the development of lifelong learning emerged with the realization that the education system
that had developed as a consequence of Industrial Revolution,
dating back to when schools were first established, was inefficient. Lifelong learning spans across all learning activities in
all aspects of life and is not limited to general and vocational
formal and non-formal education. The European Union places special emphasis on this concept and has declared 1996 the
Year of Lifelong Learning. Since then the EU has expected
rapid social and economic adaptation to lifelong learning. The
aim of this study is to bring the term ‘lifelong learning’ to a
conceptual level in general and to emphasize the interest
shown in this concept by the European Union, where it is
used effectively in real life situations.
Hayat boyu öğrenme sadece belirli bir ülkenin ya da uluslar
arası bir organizasyonun değil tüm dünyanın yoğun ilgi gösterdiği bir yaklaşımdır. Temel olarak “beşikten mezara kadar
öğrenme” ile ifade edilen kavram, batı dünyasında özellikle de
Avrupa Birliğinde adeta kurtarıcı bir role bürünmüştür. Oluşum temelleri bu günkü okulların ilk yapılandığı döneme kadar uzatılan ve sanayi devriminin etkisiyle gelişen eğitim sistemlerinin yetersizliğine vurgu yapan hayat boyu öğrenme,
sadece örgün ve yaygın eğitim yoluyla verilen genel ve mesleki
eğitim-öğretimi değil, hayatın tüm alanlarındaki öğrenme faaliyetlerini kapsar. Kavrama özel ilgi gösteren Avrupa Birliği,
1996 Avrupa Hayat Boyu Öğrenme Yılı’ndan başlayarak sosyal ve ekonomik uyumunu hızlandıracak bir beklenti içine
girmiştir. Bu çalışmanın amacı, hayat boyu öğrenme terimini
genel olarak kavramsal boyuta taşıyarak, olgu dünyasında, etkili olarak kullanıldığı, Avrupa Birliğinin kavrama olan ilgisini
ortaya koymaktır.